-نام پدر و مادر حضرت مريم چيست؟

(41933)
-پيامبري كه پدر داشت امّا مادر نداشت , چه كسي بود؟

(16891)
-در هنگام فاتحه خواندن حتماً بايد دعاي اللّهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات را بگويند و بعد سوره حمد و توحيد را بخوانندّ آيا در غير اين صورت فاتحه خواندن درست نيست؟

(13945)
-خوش صداترين پيامبر چه نام داشته است؟

(7994)
-چرا خداوند به ابراهيم((عليه السلام)) لقب خليل الله را عطا كرد؟
(2955)
-بعضي مي گويند: حضرت ابراهيم در روز سيزده بدر كه مردم به بيرون شهر رفته بودند, بت هارا شكست و مي گويند: درست نيست در اين روز به بيرون شهر برويم ; آيا اين گفته درست است ؟

(2865)
-چرا نام پيامبر قوم لوط، لوط بوده ، مگر نه اين كه نام انبياي الهي با مسمي بوده و كامل و زيبا؟توضيح دهيد معنا و مفهوم لوط چيست؟

(2447)
-چرا حضرت داوود با اين كه از پيامبران اولوالعزم نبود، داراي كتاب زبور بوده است؟

(2207)
-سبطيان و قبطيان كيستند؟

(1692)
-علت حرام و گناه بودن غيبت چيست؟ چرا دين اسلام بر اين موضوع حساس ميباشد و به شدت از آن نهي ميكند؟

(1659)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:27035 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:20

الف ـ اعتقاد به تثليث در ميان مسيحيان از چه زماني پديد آمد؟ ب ـ آيا همه فرقههاي مسيحي به تثليث معتقدند؟ ج ـ آيا آنان، مانند مسلمانان كه بر توحيد و يگانگي دلايل محكمي دارند، دلايلي آوردهاند؟ د ـ عقايد قوم يهود در اين باره چيست؟ آنان به وحدانيت خداوند معتقدند يا چندگانگي او؟

تثليث در لغت به معناي سه انگاري و سه گانه پرستي است و در اصطلاح به معناي قائل بودن به سه مبدأ و اقنوم پدر، پسر و روح القدس ميباشد. در قرآن كريم در چهار آيه به تصريح دربارة تثليث و اعتقاد نصاري به آن سخن گفته شده است; چنانكه در آيه 171 سورة نسأ ميفرمايد: ... ولا تَقولوا ثَلـَثَةٌ انتَهوا خَيرًا لَكُم اِنَّمَا اللّهُ اِلـَهٌ واحِدٌ سُبحـَنَهُ اَن يَكونَ لَهُ ولَدٌ لَهُ ما فِي السَّمـَوَتِ وما فِي الاَرضِ وكَفيَ بِاللّهِ وكيلا; و مگوييد: ]خدايان[ سه ركناند ]از اين گفته[ باز آييد تا ]آن[ برايتان بهتر باشد جز اين نيست كه خدا معبود يگانه است. از آن كه فرزندي داشته باشد پاك و منزّه است. آنچه در آسمانها و آنچه در زمين است، از آن اوست و خداوند به عنوان كارساز بس است.

پيدايش تثليث در ميان مسيحيان

با عنايت به آيات قرآن كريم و شواهد تاريخي، آيين مسيحيت همانند همة اديان آسماني در آغاز بر اساس توحيد بنا گذاشته شد، آنگاه برخي كاهنان با استناد به برخي كتابهاي يهوديان، و به اقتباس از مصريان قديم و برهمايان هند تثليث را ترويج كرده و يكتاپرستي را به فراموشي سپردند. بسياري از دانشوران راست جوي اروپايي كه پيرامون اين اصل و بتپرستي تحقيق كردهاند، با شواهد بسياري از كتابهاي ديرين و تواريخ ثابت كردهاند كه اساس تثليث از آيينهاي هندي پيش از بوديسم اتخاذ شده، لذا ميبينم ثالوث هندي و ايمان به خدايان سه گانه برهما، فيشنو، سيفا از نظر تاريخي پيش از تثليث مسيحيت بوده است. قرآن كريم نيز در آيه 30 توبه پس از ذكر غلو يهود و نصاري درباره عزير و مسيح ميفرمايد: در گفتار آنان شبيه سخنان كافران پيشين است خدا آنان را بكشد چگونه از حق انحراف مييابند؟! هر چند عقيده به تثليث بيش از مسيحيت بوده، و از هندوها وام گرفته شده است اما اين مستقيم نبوده، بلكه ابتدا اين امر در آرأ و اعتقادات افلوطين تا سرحلقه نحله فلسفي نو افلاطوني (كه در قرن دوم ميلادي ميزيست) به طور مشخص بروز كرد، ولي عامل ورود اين عقيده باطل قديس آگوستين بود كه با افكار افلوطين آشنايي داشت. پس از اين كه آگوستين اعتقاد به اقانيم ثلاثه را وارد آيين مسيحيت كرد شوراي نيقيه در قرن چهارم ميلادي اين اعتقاد را به طور صريح پذيرفت و حكم به رسميت آن داد.(ر.ك: ياسپرس كارل، آگوستين، انتشارات خوارزمي.)

در كتاب تاريخ جامع اديان، جان ناس در شرح اين ماجرا آمده است: متكلمان و روحانيون مسيحي در روابط، اب، ابن و روح القدس، با هم مخالف بودند. برخي، حضرت عيسي را حادث و برخي او را مانند خداوند ازلي ميدانستند. اين نزاع ها به مجادله و درگيريهاي سختي منجر شد. تا اين كه در تابستان 325 ميلادي قسطنطين با زور و فشار، نزديك به سيصد نفر كه غالباً از اسقفان بلاد مشرق بودند را در شهر نيقيه جمع كرد. آنان پس از مباحثات فراوان اعتقاد نامه نيقيه را به تصويب رساندند كه در آن تثليث يكي از اعتقادات مسيحيان شمرده شده بود.(تاريخ جامع اديان، جان ناس، ترجمه، علي اصغر حكمت، ص 634، انتشارات و آموزش انقلاب اسلامي.) اين اعتقاد نامه گفتگوهاي بسياري را به دنبال داشت. تا اين كه چند نسل طول كشيد تا آن، جنبه تقدس پيدا كند. از همان ابتدا خيلي از اسقفها با اين اعتقاد مخالف بودند و در هر زماني حتي در حال حاضر، مخالفاني عليه اين اعتقاد موضعگيري كردهاند. از جمله گروهي به نام اونيت ريانيسم كه پيشواي آنان مردي اسپانيايي به نام ميكائل سروتوس است. وي پس از ملاحظه دقيق صفحه عهد جديد اثبات كرد كه مسأله تثليث، كه بر حسب اعتقاد نامه، براي عموم مسيحيان امري مسجل شده بود، در آن صحف وجود ندارد و معتقد شد اين عقيده كفر محض و باطل است تا اين كه او را در سال 1553 زنده، طمعه آتش كردند.(همان، ص 680.) در قرن هيجدهم نيز گروهي به نام متديزم تثليث را انكار كردند و پيرو مبادي خداپرستي و توحيد محض شدند.(همان، ص 694.)

غير عقلاني بودن تثليث

آموزه تثليث اساساً باطل و محال ميباشد و تاكنون بسياري از انديشمندان مسيحي براي توحيد عقلي آن به تكاپو افتاده و كتابهايي به نگارش در آوردهاند، ولي همة اين تلاش ها با بن بست مواجه شده و همواره كلام مسيحي از اين جهت آسيبمند است.

برخي مسيحيان به خاطر غير عقلاني بودن اين آموزه ميگويند آن را بايد تعبداً پذيرفت و نياز به دلايل عقلي نيست. به جهت پرهيز از طولاني شدن پاسخ، از ذكر و رد دليل ها و پاسخ ها خود داري ميكنيم و شما را براي مطالعه بيشتر به تفسير نمونه، ذيل آيه 171 ارجاع ميدهيم.

يهوديان و تثليث

برخي را اعتقاد بر اين است كه اساس مذهب تثليث در اسكندريه به دست حكما و فيلسوفان يهود بنا شده است; چنان كه از فيلون حكيم يهودي به عنوان مؤسس مذهب تثليث فلسفي نام ميبرند، اما اين به عنوان اعتقادي در بين يهوديان رواج نيافت. ولي بعد از او حكما و اسقفهاي مسيحي آيين تثليث اب، ابن و روح القدس را از تثليث فلسفي يهوديان فراگرفتند و آن را به عنوان عقيدهاي واقعي به خورد مسيحيان دادند.(اعلام قرآن، خزايلي، ص 455، انتشارات امير كبير.)

برخي از يهوديان نيز در دورهاي معتقد به اب و ابن بودند; چنان كه قرآن كريم اين موضوع را در آيه 30 توبه بيان كرده است; وقالت اليهود عزير ابن اللّه اين عقيده به مرور زمان به كلي از ميان يهود رخت بر بسته است. و توحيد پرستي از ويژگيهاي بارز يهوديان به شمار ميآيد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.